Med bakgrunn i skolens satsing på lesing og skriving i alle fag, tenkte jeg at det var verdt å teste ut noe fra Ny giv-kursingen. Valget falt på Memoryspill. Enkelt, lett å organisere og billig. Dessuten blir elevene aktivisert ved at de må bidra med å lage spillet. Denne gangen skrev jeg opp de begrepene jeg mente var de viktigste fra de første sidene i kapitlet, hvorpå elevene måtte skrive ordforklaring på tilhørende spillbrikke. Disse ble klippet opp der og da. Fordelen med det istedenfor å laminere på forhånd, er nettopp at elevene skriver ordforklaringer med egne ord. Elevene jobbet i par eller gruppe på tre.
Elevene gikk i gang med stor iver, og det ble diskutert når de ikke var enige i ordforklaringene til hverandre. Da var det godt å ha ordbiblioteket bak i boka, eller spørre undertegnede om hva som var rett. "Oj! Er timen over alt? Denne timen gikk fort!" var kommentaren jeg fikk da timen var slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar